Redesigning School

Voor het vak Nederlands heb ik en mijn partner uit IB samen nagedacht over de school van de toekomst en over smartschool als digitale leeromgeving. Hieronder vindt u onze artikels hierover.



De school van de toekomst


De scholen van de toekomst zullen hoogst waarschijnlijk grondig verschillen met de huidige scholen. We kunnen hierover enkel speculeren want de technologie ontwikkelt zich zeer snel. Hier leest u enkele ideeën die wij hebben over de school van de toekomst.

Het volgen van de les zal waarschijnlijk op school blijven. Als dit verplaatst wordt naar thuis verdwijnt er te veel sociale interactie tussen leerlingen. Dit is belangrijk voor het leren van sociale vaardigheden, die nodig zijn om te kunnen functioneren in de maatschappij. Voor de zieken is het natuurlijk wel mogelijk om de lessen thuis te volgen met eventueel een camera in de klas, maar sommige delen zullen ze ook door zelfstudie moeten verwerken.

De leerkracht van de toekomst zal waarschijnlijk ongeveer hetzelfde blijven. Wij geloven dat het vervangen van leerkrachten door computers of andere virtuele programma’s onmogelijk is. De rol van de leerkracht verkleinen is volgens ons wel mogelijk, door bv. filmpjes op het internet te bekijken waar alles in wordt uitgelegd. De leerkracht zal altijd nodig blijven om extra informatie te geven, of om bepaalde zaken gemakkelijker te formuleren.

Aan de indeling van het gebouw zal waarschijnlijk niet zo heel veel veranderen. Er blijven gewoon klaslokalen met het verschil dat er waarschijnlijk geen computers meer zullen staan. Iedereen brengt gewoon zijn computer of tablet mee naar school.

De schoolboeken en het huiswerk zullen in de toekomst meer en meer digitaal worden gemaakt. Voor de meeste vakken is dit zeker haalbaar, maar voor vakken zoals wiskunde, chemie, … zal dit iets moeilijker worden. Bij taalvakken is dit zeer gemakkelijk omdat alle tekens en symbolen op het toetsenbord aanwezig zijn. Voor wiskunde en chemie worden er veel symbolen gebruikt die moeilijker in te geven zijn, maar in de toekomst zal de technologie zich genoeg ontwikkelen om dit alles eenvoudiger te maken.
  

We zullen nooit kunnen voorspellen hoe de school er in de toekomst zal uitzien, maar dat ze zal veranderen staat vast. Of deze wijzigingen beter of slechter zullen zijn, zal alleen de toekomst uitwijzen. Toch zijn er nu al scholen die stappen ondernemen om zichzelf te moderniseren, zoals een school in Blankenberge en Sint-Niklaas. Hier leest u meer over deze scholen.

Hoewel wij, de auteurs, van dit artikel uit een verschillende studierichtingen komen, ondervonden we zeer weinig meningsverschillen.


------------------------------------------------------------------------------






Uploadzone

De uploadzone is een redelijk simpele smartschoolfunctie. Deze wordt voornamelijk  gebruikt voor het uploaden van documenten, meestal zijn dat huistaken.

Het gebruik van de uploadzone is zeker niet moeilijk. Men opent deze functie door op de startpagina van smartschool het vak te kiezen waarvoor je de taak gemaakt hebt. De vakken staan in de linker bovenhoek van je smartschoolstartpagina.
Als je een vak gekozen hebt, vind je aan de zijkant van deze pagina allemaal knoppen (zoals in de afbeelding). Een van deze knoppen is ‘Uploadzone’, als je hier op klinkt, ga je rechtstreeks naar de uploadzone van dit vak.
Wanneer je in de uploadzone zit, moet je nog kiezen in welke specifieke map je je document gaat posten. Zoals je hieronder ziet, kunnen dat een heel aantal mappen zijn. Als je de juiste map gevonden hebt, kan je document toevoegen door op de knop “Bladeren” te klikken. Je selecteer het juiste document en klaar is kees. 






Zelf gebruiken we in de klas de uploadzone wel eens. Al gebeurt het vaker dat we onze documenten gewoon moeten doorsturen via smartschoolberichten.

Ik vind het gebruik van de uploadzone wel handig omdat het zeer snel gaat, en omdat je ook kan zien of je medeleerlingen hun taak ook al hebben toegevoegd. Verder is het ook nog gemakkelijk dat je je taken niet meer moet afdrukken, dat bespaart mij veel tijd. Natuurlijk zijn er ook een heleboel nadelen aan verbonden. Sommige van onze leerkrachten kunnen nog niet zo heel goed met de computer werken waardoor ze het nog steeds gemakkelijker vinden dat wij onze taken gewoon afdrukken. Ook voor de leerlingen is er een nadeel aan verbonden. Het excuus van ‘ik heb mij taak wel gemaakt, maar ik kon het niet afdrukken omdat mijn printer kapot was’ kan je niet meer gebruiken. Als de leerkracht zegt da je taak voor 12u ‘s nachts geüpload moet zijn, moet het ook geüpload zijn, want de leerkracht kan zien hoe laat je je taak online hebt gezet.






Geen opmerkingen: